شاهد شمال، پایگاه خبری تحلیلی گیلان

ابوترابی‌فرد ریش‌سفید مجلس نهم بود

پنجشنبه,۶م خرداد ۱۳۹۵ - سیاسی
jafarzadehhhh (66)

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درباره رابطه دولت و مجلس و اختلاف نظرهایی که در مجلس نهم بین این دوقوه وجود داشت،‌ بیان کرد: نماینده‌ها در حوزه‌های انتخابیه خودشان تحت فشار هستند و گستردگی و حجم کار وزرا باعث می‌شود که صدای نمایندگان به گوش آنها نرسد. اعمال سلایق متفاوت،‌ وجود محدودیت‌های اعتباری و لحاظ نکردن مباحث بومی و منطقه ای در قوانین و بودجه‌ها موجبات شکاف بین مجلس و دولت را ایجاد می‌کند. این شکاف اختلافاتی را ایجاد می‌کند که اگر برایش تدبیری اندیشیده نشود، هزینه‌های متعددی را ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: این سوءتفاهم‌ها در زمان رای دادن به یک وزیر اثرگذار می‌شود، همچنین گاهی مجلس بی جهت یک امتیاز می‌دهد یا امتیازی را سلب می‌کند،  امتیازهایی که بر زندگی مردم اثرگذار است.

جعفرزاده ایمن آبادی درباره راه حل کاهش این اختلافات بیان کرد: در همه مجالس سعی می کنند که این شکاف‌ها و فاصله‌ها را با گفت و گو و حکمیت بزرگانی در مجلس پر کنند و هزینه‌ها را به حداقل رسانده و بهره وری‌ها را افزایش دهند.

او توضیح داد: قیمت تمام شده هر ثانیه مجلس رقم قابل ملاحظه‌ای است و می‌دیدیم که برای حل این اختلافات حتی به ساعت،‌ وقت مجلس گرفته می‌شد اما دست آخر رها می‌شد. یکی رضایت می‌داد، یکی قول می‌داد،‌ یکی می‌بخشید و ماجرا تمام می‌شد. مردمی که از پای رادیو مذاکرات مجلس را می‌شنوند گاهی از ما سوال می‌پرسند که نمی‌شود در جای کوچک‌تر و خصوصی‌تری با حضور بزرگان کشور این مباحث مطرح می‌شد و اگر به نتیجه نمی رسید به صحن علنی می‌آمد؟

وی تاکید کرد: حضور «ریش سفید» و «حکم» ضرورت دارد؛ کسی که بتواند اختلافات را حل کند، قبل از اینکه به صحن علنی برسد. آدم‌هایی منصف،‌ منطقی و ریش سفید در مجلس نهم حضور داشتند. آقای ابوترابی فرد نقش پررنگی در این زمینه داشت، آقای توکلی هم این کار را می‌کرد. این افراد خیلی از هزینه‌ها را از روی دست مجلس برداشتند. این کار در مجلس نهم با تدبیر دکتر لاریجانی اتفاق افتاد. کار بسیار خوبی بود و بسیاری از هزینه‌ها را کم کرد و بی‌تردید توصیه بزرگان کشور پشت این کار بود.

نماینده مردم رشت گفت: من شاهد بودم که این افراد بسیاری از بعدازظهر‌ها چه برای سوال‌ها، چه برای استیضاح‌ها و چه در تحقیق و تفحص‌ها، وزیر و مسئول دولتی را به مجلس می‌آوردند، حکمیت می‌کردند،‌ نماینده هم به خواست خودش می‌رسید یا دست‌کم اقناع می‌شد. امیدوارم چنین کسانی در مجلس دهم نیز حضور داشته باشند. البته الان نمی دانم که چنین ظرفیتی در نمایندگان دور بعد وجود دارد یا خیر.

او اظهار کرد: در روال قانونی وقتی نماینده‌ای سوالی را طرح می‌کند، ‌وزیر باید به مجلس بیاید و پاسخ بدهد. خیلی از اینها چون روال قانونی است و همه پشت میز با هم صحبت می‌کنیم،‌ نتیجه ای نمی دهد. این روند برای خود من هم طی شد. چند مورد از برخی وزرا سوال داشتم. روند حکمیت طی شد و به نتیجه هم رسید. در حالی که اگر با حکمیت و ریش سفیدی حل نمی شد، سوال من نیم ساعت تا یک ساعت از وقت مجلس را می‌گرفت و بی نتیجه می‌ماند یا حداکثر همان نتیجه ای گرفته می‌شد که بیرون از صحن و در فضای آرام گرفته شد.

جعفرزاده درباره حضور رئیس مجلس در جلسات ریش سفیدی نیز بگفت:‌ در برخی حکمیت‌های که سطح‌شان بسیار بالا بود مانند برجام خود آقای لاریجانی شخصا حضور داشتند و نتیجه خیلی عالی گرفته شد.

نظرات مغایر با اصول اخلاقی و قوانین وب سایت منتشر نخواهد شد

*

کليه حقوق اين وب سايت محفوظ است.انتشار محتواي اين وب سايت به شرط درج نام و آدرس سايت بلامانع است.